W odpowiedzi na potrzeby nauczycieli i animatorów kultury zespół Bardzo Młodej Kultury w zachodniopomorskim przygotował ofertę szkoleniowa on-line.  Od początku kwietnia połowy czerwca odbyło się pięć szkoleń z różnych dziedzin.

Pierwsze z nich przeprowadził Piotr Nykowski, szczeciński artysta fotografik znany z niezwykłych zdjęć wydarzeń teatralnych. Autorskie warsztaty składały się z trzech spotkań – fotografia mobilna, aparat amatorski, aplikacje na telefon i komputer. Szkolenie cieszyło się dużym zainteresowaniem. Liczymy na Piotra na żywo w czasie po pandemii.

Z zapartym tchem czekaliśmy na warsztaty przygotowane przez Annę i Michała Szalińskich „Jak prowadzić zajęcia on-line?”, które w czterech częściach przybliżyły tajniki internetowych spotkań na żywo, które przecież były natychmiast potrzebne. Kolejne części dotyczyły: 1. Prowadzenia webinarów; 2. Utrzymywania kontaktu z grupą; 3. Dodatkowego kontaktu z grupą; 4. Narzędzi i programów, które wspomagają prace on-line. Profesjonalnie przygotowane spotkania również spotkały się dużym zainteresowaniem i zebrały bardzo dobre oceny uczestników.

W okresie pandemii weszliśmy też we współpracę z pedagożkami teatru Magdą Gardas-Wasilewską i Karoliną Sabat, które prowadzą teatr Głowa Mała i są specjalistkami w pracy z najmłodszymi. Przygotowały one cykl czterech warsztatów „Naj…ciekawiej”, które pokazywały różnorodne możliwości zabaw rytmicznych, muzycznych, ruchowych, plastycznych przy wykorzystaniu prostych łatwo dostępnych przedmiotów znajdujących się w każdym domu. Warsztaty skierowane były do nauczycieli przedszkolnych i rodziców, ale mamy sygnały, że również pracujący ze starszymi dziećmi byli zadowoleni z rozwiązań przedstawionych przez artystki.

Dzięki Magdzie Grdas –Wasilewskiej odbył się również warsztat „Emocje w czterech ścianach”, do którego poprowadzenia zaprosiła terapeutkę rodzinną i psycholożkę Katarzynę Stopę, z którą uczestnicy mogli spotkać się osobiście.

Ostatnim niezwykłym warsztatem w formie on-linowej były warsztaty Anny Tuderek „Jak porozumieć się z rodzinami / opiekunami dzieci

(wstęp do efektywnej komunikacji)”. Warsztat opierał się na rozważaniach o tym, czy tekst o wydarzeniu dla dzieci musi być dziecinny, a prosty tekst o wydarzeniu kulturalnym prostacki, jakie treści może zawierać komunikat, aby był przekonujący i miał wartość dla opiekunów i dzieci.      Warsztat zawierał również blok ćwiczeniowy polegający na wykonaniu samodzielnie zadań praktycznych oraz późniejszego ich omówienia indywidualnie z prowadzącą. Liczymy na podobne warsztaty w dobie popandemicznej.

Wiosna była dla nas czasem wytężonej pracy – po pierwsze dlatego, że musieliśmy zrezygnować z planów szkoleniowych, które opracowaliśmy zimą. Druga przyczyną była próba szybkiej reakcji na nową sytuację. Mamy nadzieję, że wyszliśmy z niej zwycięsko.