2020

Szkolnie dla realizatorów zwycięskich inicjatyw

Szkolenia on-line w czasie wiosennego lockdownu

Letnia Akademia Edukacji Kulturowej – Czaplinek

Sznurkowy świat – Motanki.

Dot painting – kropkowanie lekiem na całe zło

2020

Szkolnie dla realizatorów zwycięskich inicjatyw

5 czerwca w Szczecinie odbyło się szkolenie dla realizatorów zwycięskich inicjatyw w tegorocznej edycji konkursu w Programie Bardzo Młoda Kultura 2019-2021, województwo zachodniopomorskie. Dofinansowanie otrzymało aż 12 projektów, które zostaną przeprowadzone w Szczecinie, Połczynie Zdroju, Czaplinku, Świerczynie, Szczecinku, Resku, Nowogródku Pomorskim, w gminie Złocieniec, w Pyrzycach i w Trzebiszewie.

Tego dnia odbyło się również szkolenie dla realizatorów w zakresie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w trakcie działań, rozliczania projektu. Odbył się również warsztat ewaluacyjny – zapoznanie z narzędziami ewaluacyjnymi i samodzielna próba uzupełnienia plakatów. Szkolenia przeprowadzili koordynatorzy projektu: Marta Gosecka i Maciej Słomka oraz ekspertka z zakresu księgowości, Iwona Kamińska-Lech.

Po warsztatach i wymianie spostrzeżeń przy kawie zostały podpisane umowy. Inicjatywy mogą ruszać z miejsca. Działania realizacyjne kończą się 16 października. Będziemy oczywiście zaglądać do naszych realizatorów i zdawać relację.

Dziękujemy Szkole Słonecznej w Szczecinie, która udostępniła nam salę z osobnym wejściem, dzięki czemu mogliśmy bezpiecznie przeprowadzić spotkanie.

05.06.2020 Szczecin

Image 2 of 2

Szkolenia on-line w czasie wiosennego lockdownu.

W odpowiedzi na potrzeby nauczycieli i animatorów kultury zespół Bardzo Młodej Kultury w zachodniopomorskim przygotował ofertę szkoleniowa on-line.  Od początku kwietnia połowy czerwca odbyło się pięć szkoleń z różnych dziedzin.

Pierwsze z nich przeprowadził Piotr Nykowski, szczeciński artysta fotografik znany z niezwykłych zdjęć wydarzeń teatralnych. Autorskie warsztaty składały się z trzech spotkań – fotografia mobilna, aparat amatorski, aplikacje na telefon i komputer. Szkolenie cieszyło się dużym zainteresowaniem. Liczymy na Piotra na żywo w czasie po pandemii.

Z zapartym tchem czekaliśmy na warsztaty przygotowane przez Annę i Michała Szalińskich „Jak prowadzić zajęcia on-line?”, które w czterech częściach przybliżyły tajniki internetowych spotkań na żywo, które przecież były natychmiast potrzebne. Kolejne części dotyczyły: 1. Prowadzenia webinarów; 2. Utrzymywania kontaktu z grupą; 3. Dodatkowego kontaktu z grupą; 4. Narzędzi i programów, które wspomagają prace on-line. Profesjonalnie przygotowane spotkania również spotkały się dużym zainteresowaniem i zebrały bardzo dobre oceny uczestników.

W okresie pandemii weszliśmy też we współpracę z pedagożkami teatru Magdą Gardas-Wasilewską i Karoliną Sabat, które prowadzą teatr Głowa Mała i są specjalistkami w pracy z najmłodszymi. Przygotowały one cykl czterech warsztatów „Naj…ciekawiej”, które pokazywały różnorodne możliwości zabaw rytmicznych, muzycznych, ruchowych, plastycznych przy wykorzystaniu prostych łatwo dostępnych przedmiotów znajdujących się w każdym domu. Warsztaty skierowane były do nauczycieli przedszkolnych i rodziców, ale mamy sygnały, że również pracujący ze starszymi dziećmi byli zadowoleni z rozwiązań przedstawionych przez artystki.

Dzięki Magdzie Grdas –Wasilewskiej odbył się również warsztat „Emocje w czterech ścianach”, do którego poprowadzenia zaprosiła terapeutkę rodzinną i psycholożkę Katarzynę Stopę, z którą uczestnicy mogli spotkać się osobiście.

Ostatnim niezwykłym warsztatem w formie on-linowej były warsztaty Anny Tuderek „Jak porozumieć się z rodzinami / opiekunami dzieci

(wstęp do efektywnej komunikacji)”. Warsztat opierał się na rozważaniach o tym, czy tekst o wydarzeniu dla dzieci musi być dziecinny, a prosty tekst o wydarzeniu kulturalnym prostacki, jakie treści może zawierać komunikat, aby był przekonujący i miał wartość dla opiekunów i dzieci.      Warsztat zawierał również blok ćwiczeniowy polegający na wykonaniu samodzielnie zadań praktycznych oraz późniejszego ich omówienia indywidualnie z prowadzącą. Liczymy na podobne warsztaty w dobie popandemicznej.

Wiosna była dla nas czasem wytężonej pracy – po pierwsze dlatego, że musieliśmy zrezygnować z planów szkoleniowych, które opracowaliśmy zimą. Druga przyczyną była próba szybkiej reakcji na nową sytuację. Mamy nadzieję, że wyszliśmy z niej zwycięsko.

Letnia Akademia Edukacji Kulturowej – Czaplinek 21-23 sierpnia 2020.

21-23 sierpnia w Czaplinku odbyła się Letnia Akademia Edukacji Kulturowej. W ramach programu finansowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowe Centrum Kultury Bardzo Młoda Kultura 2019-21 Morze Kultury – programu Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego operator Czaplinecki Ośrodek Kultury zorganizował trzydniowe spotkanie warsztatowe, którego celem było sieciowanie i szkolenie animatorów i nauczycieli z województwa zachodniopolskiego. Warsztaty obyły się pod hasłem “Odnowa od nowa” i dotyczyły diagnozy społecznej, relacji społecznych, budowania społeczności, pozyskiwania środków na projekty w zakresie edukacji i kultury. Warsztaty poprowadzili Maciej Kowalewski i Lidia Makowska. Uczestnicy Letniej Akademii mieli tez okazję spotkać się z młodą aktywistką Młodzieżowego Strajku Klimatycznego. Akademia rozpoczęła się wymianą doświadczeń i dobrych praktyk. Trzy dni intensywnej pracy minęły bardzo szybko, pomimo dystansu, małych grup, pracy w plenerze, udało się zacieśnić więzy i poszerzyć sieć zachodniopomorskiej BMKi. Za rok musimy to powtórzyć.

Letnia Akademia Edukacji Kulturowej

Image 1 of 3

Sznurkowy świat. Motanki.

Jesienna ofensywa warsztatowa w ramach programu Bardzo Młoda Kultura 2019-21 województwo zachodniopomorskie ruszyła 17 września w partnerskim Ośrodku Kultury w Mirosławcu warsztatami prowadzonymi przez Katarzynę Kamińską, która zaproponowała:

Warsztaty kumihimo – Kumihimo to nazwa dawnej japońskiej sztuki wyplatania sznurków. Kiedyś niezbędny do ich wykonania był drewniany dysk, zwany marudai, zaś sznurki wyplatane były z kolorowego jedwabiu. Dziś tę technikę stosuje się do wyplatania ozdobnych sznurków i bransoletek. Ciężkie, drewniane dyski zostały zastąpione lekkimi materiałami (papier, plastik), dzięki czemu praca ta jest czystą przyjemnością. Oraz warsztaty starosłowiańskie lalki – Motanki, które wywodzą się z kultury ludowej krajów słowiańskich. Tworzone są ze skrawków materiałów, bez przeszyć, bez użycia ostrych przedmiotów, jedynie poprzez ręczne owijanie i zawiązywanie tkanin. Lalki symbolizują dobre wartości jakie chcemy przyciągnąć, wzmocnić w swoim życiu. Tworzono je z intencją ochrony, miłości, zdrowia, obfitości a także dla osobistych, konkretnych marzeń. W trakcie warsztatów każdy uczestnik wykona motankę z własną intencją.

Pełen relaks i spokój towarzyszyły uczestnikom podczas zajęć rękodzieła. Animatorzy mieli okazję poznać nowe ,ciekawe działania jakie można wykorzystać w pracy z  grupami dzieci , młodzieży jak i dorosłych. Wyplatali ozdobne bransoletki. Mogą one stanowić niepowtarzalny podarunek dla bliskiej osoby. Lalki Motanki tworzyli  z intencją ochrony, miłości, zdrowia, obfitości a także dla osobistych marzeń.

Warsztaty te były  inspiracją do rozwijania kreatywności uczestników zajęć w świetlicach, ośrodkach kultury.

Dot painting – kropkowanie lekiem na całe zło.

Kolejne z jesiennej ofensywy warsztatowej! Tym razem zaprosiliśmy na warsztaty z Agatą Zajdel-Banach, niezwykłą plastyczką, która zapoznała nas z równie niezwykłą sztuką dot-painting.

DOT PAINTING – malarstwo pustyni – wywodzi się z Australii, z kultury Aborygenów. Obrazy tworzone w tej technice to opowieści, które były pierwotnie rysowane na piasku, by przekazywać własną tradycję i kulturę młodym pokoleniom. Szerzej znany od lat 70 XX wieku, stał się jednym z symboli kultury Aborygenów.

Uczestnicy zajęć mieli  okazję odkryć w sobie artystyczną pasję, rozwinąć kreatywność, zetknąć się z nowym źródłem inspiracji oraz poznać ciekawy sposób spędzania wolnego czasu. Uczestnicy warsztatów, stawiając kolorowe kropki na drewienkach, zakładkach, czarnych arkuszach papieru, nie zauważyli upływającego czasu. Powstały wyjątkowo piękne prace i pomysły, co jeszcze można by wykropkować  jak wykorzystać technikę w pracy z dzieciakami.

Oprócz wymiaru artystycznego, twórczego, DOT PAINTING doskonali zdolności manualne, a także pomaga odnaleźć skupienie i wyciszenie poprzez koncentrację na wykonywanej starannie czynności “kropkowania”. Może być doskonałą formą terapii zajęciowej – możliwą do zastosowania w pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi. Z kolei praca z formami i kolorami wspomaga spontaniczną, twórczą ekspresję każdego z uczestników warsztatów.

Sama technika jest prosta, lecz daje naprawdę niesamowite efekty. Nie wymaga specjalnych uzdolnień plastycznych. Wszystko zależy od wyobraźni albo improwizacji autorów.

Poznaną technikę uczestnicy zajęć wykorzystają do stworzenia własnych kompozycji – obrazów małego formatu na dowolny temat.

Warsztaty odbyły się 17 października w świetlicy wiejskiej w Bobrowie, w gminie Złocieniec.