2020

Szkolnie dla realizatorów zwycięskich inicjatyw

Szkolenia on-line w czasie wiosennego lockdownu

Letnia Akademia Edukacji Kulturowej – Czaplinek

Sznurkowy świat – Motanki.

Dot painting – kropkowanie lekiem na całe zło

2019

Jest sobie miejsce, Szczecin

Koniec świata, Szczecin

Uwolnij ciało i głos – warsztaty dramowo-arterapeutyczne, Koszalin

Wydobyć niewidzialne, skojarzyć namacalne, Bobrowo

Kluczowe kompetencje społeczne – warsztaty, Czaplinek

Warsztaty dobrych praktyk komunikacji lokalnej, Maszewo

Sztuka wystąpień publicznych, czyli jak skutecznie komunikować się z innymi ludźmi, Siemczyno

Przeszłość, tożsamość, przyszłość – Połczyn Zdrój

Na krawędzi sztuk Łódź

2020

Szkolnie dla realizatorów zwycięskich inicjatyw

5 czerwca w Szczecinie odbyło się szkolenie dla realizatorów zwycięskich inicjatyw w tegorocznej edycji konkursu w Programie Bardzo Młoda Kultura 2019-2021, województwo zachodniopomorskie. Dofinansowanie otrzymało aż 12 projektów, które zostaną przeprowadzone w Szczecinie, Połczynie Zdroju, Czaplinku, Świerczynie, Szczecinku, Resku, Nowogródku Pomorskim, w gminie Złocieniec, w Pyrzycach i w Trzebiszewie.

Tego dnia odbyło się również szkolenie dla realizatorów w zakresie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w trakcie działań, rozliczania projektu. Odbył się również warsztat ewaluacyjny – zapoznanie z narzędziami ewaluacyjnymi i samodzielna próba uzupełnienia plakatów. Szkolenia przeprowadzili koordynatorzy projektu: Marta Gosecka i Maciej Słomka oraz ekspertka z zakresu księgowości, Iwona Kamińska-Lech.

Po warsztatach i wymianie spostrzeżeń przy kawie zostały podpisane umowy. Inicjatywy mogą ruszać z miejsca. Działania realizacyjne kończą się 16 października. Będziemy oczywiście zaglądać do naszych realizatorów i zdawać relację.

Dziękujemy Szkole Słonecznej w Szczecinie, która udostępniła nam salę z osobnym wejściem, dzięki czemu mogliśmy bezpiecznie przeprowadzić spotkanie.

05.06.2020 Szczecin

Image 1 of 2

Szkolenia on-line w czasie wiosennego lockdownu.

W odpowiedzi na potrzeby nauczycieli i animatorów kultury zespół Bardzo Młodej Kultury w zachodniopomorskim przygotował ofertę szkoleniowa on-line.  Od początku kwietnia połowy czerwca odbyło się pięć szkoleń z różnych dziedzin.

Pierwsze z nich przeprowadził Piotr Nykowski, szczeciński artysta fotografik znany z niezwykłych zdjęć wydarzeń teatralnych. Autorskie warsztaty składały się z trzech spotkań – fotografia mobilna, aparat amatorski, aplikacje na telefon i komputer. Szkolenie cieszyło się dużym zainteresowaniem. Liczymy na Piotra na żywo w czasie po pandemii.

Z zapartym tchem czekaliśmy na warsztaty przygotowane przez Annę i Michała Szalińskich „Jak prowadzić zajęcia on-line?”, które w czterech częściach przybliżyły tajniki internetowych spotkań na żywo, które przecież były natychmiast potrzebne. Kolejne części dotyczyły: 1. Prowadzenia webinarów; 2. Utrzymywania kontaktu z grupą; 3. Dodatkowego kontaktu z grupą; 4. Narzędzi i programów, które wspomagają prace on-line. Profesjonalnie przygotowane spotkania również spotkały się dużym zainteresowaniem i zebrały bardzo dobre oceny uczestników.

W okresie pandemii weszliśmy też we współpracę z pedagożkami teatru Magdą Gardas-Wasilewską i Karoliną Sabat, które prowadzą teatr Głowa Mała i są specjalistkami w pracy z najmłodszymi. Przygotowały one cykl czterech warsztatów „Naj…ciekawiej”, które pokazywały różnorodne możliwości zabaw rytmicznych, muzycznych, ruchowych, plastycznych przy wykorzystaniu prostych łatwo dostępnych przedmiotów znajdujących się w każdym domu. Warsztaty skierowane były do nauczycieli przedszkolnych i rodziców, ale mamy sygnały, że również pracujący ze starszymi dziećmi byli zadowoleni z rozwiązań przedstawionych przez artystki.

Dzięki Magdzie Grdas –Wasilewskiej odbył się również warsztat „Emocje w czterech ścianach”, do którego poprowadzenia zaprosiła terapeutkę rodzinną i psycholożkę Katarzynę Stopę, z którą uczestnicy mogli spotkać się osobiście.

Ostatnim niezwykłym warsztatem w formie on-linowej były warsztaty Anny Tuderek „Jak porozumieć się z rodzinami / opiekunami dzieci

(wstęp do efektywnej komunikacji)”. Warsztat opierał się na rozważaniach o tym, czy tekst o wydarzeniu dla dzieci musi być dziecinny, a prosty tekst o wydarzeniu kulturalnym prostacki, jakie treści może zawierać komunikat, aby był przekonujący i miał wartość dla opiekunów i dzieci.      Warsztat zawierał również blok ćwiczeniowy polegający na wykonaniu samodzielnie zadań praktycznych oraz późniejszego ich omówienia indywidualnie z prowadzącą. Liczymy na podobne warsztaty w dobie popandemicznej.

Wiosna była dla nas czasem wytężonej pracy – po pierwsze dlatego, że musieliśmy zrezygnować z planów szkoleniowych, które opracowaliśmy zimą. Druga przyczyną była próba szybkiej reakcji na nową sytuację. Mamy nadzieję, że wyszliśmy z niej zwycięsko.

Letnia Akademia Edukacji Kulturowej – Czaplinek 21-23 sierpnia 2020.

21-23 sierpnia w Czaplinku odbyła się Letnia Akademia Edukacji Kulturowej. W ramach programu finansowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowe Centrum Kultury Bardzo Młoda Kultura 2019-21 Morze Kultury – programu Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego operator Czaplinecki Ośrodek Kultury zorganizował trzydniowe spotkanie warsztatowe, którego celem było sieciowanie i szkolenie animatorów i nauczycieli z województwa zachodniopolskiego. Warsztaty obyły się pod hasłem “Odnowa od nowa” i dotyczyły diagnozy społecznej, relacji społecznych, budowania społeczności, pozyskiwania środków na projekty w zakresie edukacji i kultury. Warsztaty poprowadzili Maciej Kowalewski i Lidia Makowska. Uczestnicy Letniej Akademii mieli tez okazję spotkać się z młodą aktywistką Młodzieżowego Strajku Klimatycznego. Akademia rozpoczęła się wymianą doświadczeń i dobrych praktyk. Trzy dni intensywnej pracy minęły bardzo szybko, pomimo dystansu, małych grup, pracy w plenerze, udało się zacieśnić więzy i poszerzyć sieć zachodniopomorskiej BMKi. Za rok musimy to powtórzyć.

Letnia Akademia Edukacji Kulturowej

Image 1 of 3

Sznurkowy świat. Motanki.

Jesienna ofensywa warsztatowa w ramach programu Bardzo Młoda Kultura 2019-21 województwo zachodniopomorskie ruszyła 17 września w partnerskim Ośrodku Kultury w Mirosławcu warsztatami prowadzonymi przez Katarzynę Kamińską, która zaproponowała:

Warsztaty kumihimo – Kumihimo to nazwa dawnej japońskiej sztuki wyplatania sznurków. Kiedyś niezbędny do ich wykonania był drewniany dysk, zwany marudai, zaś sznurki wyplatane były z kolorowego jedwabiu. Dziś tę technikę stosuje się do wyplatania ozdobnych sznurków i bransoletek. Ciężkie, drewniane dyski zostały zastąpione lekkimi materiałami (papier, plastik), dzięki czemu praca ta jest czystą przyjemnością. Oraz warsztaty starosłowiańskie lalki – Motanki, które wywodzą się z kultury ludowej krajów słowiańskich. Tworzone są ze skrawków materiałów, bez przeszyć, bez użycia ostrych przedmiotów, jedynie poprzez ręczne owijanie i zawiązywanie tkanin. Lalki symbolizują dobre wartości jakie chcemy przyciągnąć, wzmocnić w swoim życiu. Tworzono je z intencją ochrony, miłości, zdrowia, obfitości a także dla osobistych, konkretnych marzeń. W trakcie warsztatów każdy uczestnik wykona motankę z własną intencją.

Pełen relaks i spokój towarzyszyły uczestnikom podczas zajęć rękodzieła. Animatorzy mieli okazję poznać nowe ,ciekawe działania jakie można wykorzystać w pracy z  grupami dzieci , młodzieży jak i dorosłych. Wyplatali ozdobne bransoletki. Mogą one stanowić niepowtarzalny podarunek dla bliskiej osoby. Lalki Motanki tworzyli  z intencją ochrony, miłości, zdrowia, obfitości a także dla osobistych marzeń.

Warsztaty te były  inspiracją do rozwijania kreatywności uczestników zajęć w świetlicach, ośrodkach kultury.

Dot painting – kropkowanie lekiem na całe zło.

Kolejne z jesiennej ofensywy warsztatowej! Tym razem zaprosiliśmy na warsztaty z Agatą Zajdel-Banach, niezwykłą plastyczką, która zapoznała nas z równie niezwykłą sztuką dot-painting.

DOT PAINTING – malarstwo pustyni – wywodzi się z Australii, z kultury Aborygenów. Obrazy tworzone w tej technice to opowieści, które były pierwotnie rysowane na piasku, by przekazywać własną tradycję i kulturę młodym pokoleniom. Szerzej znany od lat 70 XX wieku, stał się jednym z symboli kultury Aborygenów.

Uczestnicy zajęć mieli  okazję odkryć w sobie artystyczną pasję, rozwinąć kreatywność, zetknąć się z nowym źródłem inspiracji oraz poznać ciekawy sposób spędzania wolnego czasu. Uczestnicy warsztatów, stawiając kolorowe kropki na drewienkach, zakładkach, czarnych arkuszach papieru, nie zauważyli upływającego czasu. Powstały wyjątkowo piękne prace i pomysły, co jeszcze można by wykropkować  jak wykorzystać technikę w pracy z dzieciakami.

Oprócz wymiaru artystycznego, twórczego, DOT PAINTING doskonali zdolności manualne, a także pomaga odnaleźć skupienie i wyciszenie poprzez koncentrację na wykonywanej starannie czynności “kropkowania”. Może być doskonałą formą terapii zajęciowej – możliwą do zastosowania w pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi. Z kolei praca z formami i kolorami wspomaga spontaniczną, twórczą ekspresję każdego z uczestników warsztatów.

Sama technika jest prosta, lecz daje naprawdę niesamowite efekty. Nie wymaga specjalnych uzdolnień plastycznych. Wszystko zależy od wyobraźni albo improwizacji autorów.

Poznaną technikę uczestnicy zajęć wykorzystają do stworzenia własnych kompozycji – obrazów małego formatu na dowolny temat.

Warsztaty odbyły się 17 października w świetlicy wiejskiej w Bobrowie, w gminie Złocieniec.

2019

maszewo from Insert Coin on Vimeo.

Warsztaty, szkolenia, spotkania

Do samego końca programu w 2019 roku trwały warsztaty i szkolenia dla animatorów, liderów, nauczycieli. Cieszymy się, że tak licznie wzięliście w nich udział. Tym bardziej, że tematy szkoleń wynikały z waszych potrzeb.

Uwolnij ciało i głos – warsztaty dramowo-arterapeutyczne, Koszalin 21 października 2019

Warsztaty miały na celu pobudzić kreatywność poprzez ćwiczenia z emisji głosu, ruchu scenicznego, tańca współczesnego i spontanicznego, naukę uważności oraz technik dramowych.

Warsztat prowadzili: Alex Shades, Marta Miszczor –Jobda

Wydobyć niewidzialne, skojarzyć namacalne, Bobrowo, 22 października 2019,

Warsztaty dotyczyły animacji kultury w społeczności lokalnej. Uczestnicy ćwiczyli sposoby integrowania i aktywizowania środowisk lokalnych oraz promowania działań. Jednocześnie dyskutowali o rozwoju miejscowości, osiedla, wsi, w których mieszkają. Spotkanie zorganizował nasz partner – Złocieniecki Ośrodek Kultury.

Warsztat prowadził: Zbigniew Łukaszewski

Kluczowe kompetencje społeczne – warsztaty, Czaplinek, 6 listopada 2019

Szkolenie miało na celu zapoznać nauczycieli z praktykami w zakresie podejmowania działań mających na celu kształtowanie kompetencji kluczowych uczniów nie tylko w szkole ale również w działaniach poza szkołą.

Warsztaty prowadził Piotr Kilańczyk

Warsztaty dobrych praktyk komunikacji lokalnej, Maszewo, 8 i 9 listopada 2019

Uczestnicy warsztatów zapoznali się z narzędziami pracy zespołowej. Ćwiczyli kompetencje komunikacyjne. Uczyli się myśleć i działać strategicznie na rzecz swojej społeczności, wsi, gminy. Spotkanie zorganizował na parter maszewski Teatr Krzyk

Warsztaty prowadzili: Katarzyna Kamińska, Anna Giniewska, Marek Kościółek

Sztuka wystąpień publicznych, czyli jak skutecznie komunikować się z innymi ludźmi, Siemczyno, 12 listopada 2019

Warsztaty doskonalące umiejętności oratorskie. Uczestnicy ćwiczyli wykorzystanie siły emocji, skupienia uwagi odbiorców, a także planowania i przygotowania ciekawego wystąpienia.

Warsztaty prowadziła Kinga Maciaszczyk

„Przeszłość, tożsamość, przyszłość” – Połczyn Zdrój

Przeszłość jest… Przeszłość przodkiń i przodków wpływa na człowieka w każdej chwili jego życia, na jego wybory, podejmowane decyzje… Po co mu przeszłość, skoro świat pędzi tak szybko do przodu, że trudno zatrzymać się w teraźniejszości? Cóż dopiero pytać o przeszłość!

A jednak warto! Zatrzymaliśmy się na chwilę na warsztatach w Połczynie Zdroju, by z Iwoną Furmańczyk udać się w podróż w przeszłość, do domów naszych dziadków, pradziadków, do ich wiosek i miasteczek, do chwil, gdy z różnych miejsc na ziemi przybyli na tereny dzisiejszego województwa zachodniopomorskiego. Pojawili się tu ze swoimi tradycjami, zwyczajami, rytuałami, które przechowujemy w gdzieś pamięci, ale po które rzadko sięgamy, bo wydają nam się niemodne, nie przystają do dzisiejszych, czy nawet jutrzejszych realiów. Jednak w Połczynie, przywołując we wspomnieniach babcie i dziadków, motaliśmy lalki i wiązaliśmy sznurkowe zabawki. Powierzając dłoniom dawne rytuały, może nie zatrzymaliśmy czasu, ale na pewno pozwoliliśmy mu zwolnić, zastanowić się nad własną tożsamością, nad wszystkim, co ją kształtuje.

Jednocześnie udało nam się skoczyć w przyszłość. W przyszłość animacji kultury, której arkana przybliżał nam Marek Sztark. Trochę dyskusji, trochę działania, a wszystko w oparciu o przykłady największych twórców community arts. Hasło Josepha Beuysa , że każdy może być artystą okazało się być punktem wyjścia do rozważań o roli sztuki w życiu społeczności, w których animator kultury podejmuje działania. Marek Sztark zdradził nam kilka dobrych sposobów na aktywizację społeczności lokalnej, które od razu przećwiczyliśmy. Zdradził nam również, że ważną umiejętnością animatora kultury jest przede wszystkim wskrzeszenie iskry, zaszczepienie chęci działania, by liderzy sami wyłaniali się z grup, w których pracują.

Od samego początku warsztatów nad integracją grupy czuwał Marek Kościółek. Pod jego czujnym okiem warsztatowicze szukali punktów stycznych, podobieństw, jednocześnie zachowując to, co indywidualne. Spotkanie okazało się być bardzo twórcze. Przyniosło nowe pomysły na inicjatywy dla dzieci i młodzieży, ale też nowe znajomości, które będą początkiem wspólnych działań.

Ostatnie trzydniowe warsztaty w tegorocznej edycji programu Bardzo Młoda Kultura przyniosły wiele różnych refleksji. Bogata przeszłość mieszkańców naszego województwa staje się kanwą niezwykłej opowieści o tożsamości szczecinian, dębnian, goleniowian. Przed nami wiele pracy, by ją wydobyć i zbudować na niej interesujące działania edukacyjno-kulturowe. 

Na krawędzi sztuk

12 października w ramach programu Bardzo Młoda Kultura 2019-2021 w Szczecinie odbyły się warsztaty z edukatorką w Łodzi Luizą Łuszcz – Kujawiak. Szkolenie zostało podzielone na trzy części.

Część pierwsza poświęcona była integrowaniu grup poprzez sztukę. Warsztatowicze stworzyli konstelację relacji i abstrakcyjny obraz inspirowany nimi samymi. W drugiej części tematem warsztatu była granica, którą uczestnicy za pomocą słowa, farby, sznurka i baniek mydlanych rysowali i przekraczali, by następnie słowami wiersza Czesława Miłosza opisać  ją i zinterpretować na różne sposoby. Nie zabrakło również przekraczania własnych granic – wyobraźni, wstydu, możliwości, w czym pomogła uczestnikom proza Olgi Tokarczuk. Ostatnia część została poświęcona ruchowi scenicznemu, łączeniu gestu, słowa i emocji na scenie. Powstałe etiudy były niezwykle emocjonujące, chociaż prowadząca wyszła od propozycji narysowania konturu zwierzęcia.